De laatste vergadering voor het reces is altijd een volle vergadering. We praten jullie graag bij en we wensen iedereen een fijne zomer toe!

Allemanswaard Amerongen
OPEN maakt zich hard voor vitale dorpen waar mensen kunnen wonen, leven, sporten en samenkomen. Dat is politiek gezien zoeken en afwegingen maken, want niet alles kan altijd. Wat meer lijkt, pakt soms juist minder uit. OPEN stemde tegen de motie om nogmaals een onderzoek te laten doen naar de mogelijkheid om een volwaardige sporthal te bouwen op de Burgwal in Amerongen. Dat deden we omdat zowel in de praktijk (bij huidige sporthal De Ploeg), als in een door Rhenam uitgevoerd onderzoek en daarna in een door de Amerongse sportverenigingen gedaan vervolgonderzoek is gebleken dat een volwaardige sporthal realiseren niet rendabel is. Rhenam en de gemeente zijn op een constructieve manier op zoek, met alle belanghebbenden, hoe er tot een beste oplossing gekomen kan worden voor iedereen. Wij volgen die gesprekken en ontwikkelingen scherp in de raad, zodat we bij kunnen sturen als dat nodig is.
Meer weten? Neem contact op met Selina Veenvliet-van Krieken

Leerlingenvervoer
Door gedoe in de aanbesteding is het de gemeente niet gelukt om passend vervoer te vinden voor zo’n 210 kinderen in onze gemeente van en naar hun school of opvang. Dat stuitte bij OPEN en andere partijen zeer tegen de borst. Na vragen in de vorige raadsvergadering en een tussentijdse update van de wethouder, lazen wij afgelopen woensdag een tweede raadsinformatiebrief over het leerlingenvervoer. De gemeente heeft hard gewerkt om voor vervangend vervoer of andere oplossingen te zorgen. Dat is niet gelukt voor alle kinderen. Een groot aantal gezinnen moet nu dus zonder zicht op een oplossing de vakantie in. OPEN heeft zich hierover wederom uitgesproken: we vinden het een blamage. Na het reces spreken we in de raad over hoe we de aanbesteding in de toekomst beter gaan doen. De kinderen die in september niet naar school kunnen, hebben daar helaas niks aan.
Meer weten? Neem contact op met Selina Veenvliet-van Krieken

Beschermd wonen
Om voorgestelde bezuinigingen op Maatschappelijke opvang en Beschermd wonen van de gemeente Utrecht tegen te gaan, is door OPEN een motie ingediend die unaniem door de raad is gesteund. In deze motie roepen wij de raadsleden van Utrecht op om deze bezuinigingen te schrappen.
Uitleg: een aantal jaren werken een groot aantal gemeenten in deze regio (U16) samen om de complexe problematiek rondom dak- en thuislozen op te lossen. Er zijn gezamenlijke doelen gesteld, stappenplannen en afspraken over financiën gemaakt. Door eenzijdig te bezuinigen op Beschermd wonen zet gemeente Utrecht deze samenwerking op het spel. Dat kan volgens de andere gemeenten binnen U16 niet de bedoeling zijn.
Meer weten? Neem contact op met Selina Veenvliet-van Krieken of Clemens Festen

Woningbouw in Maarn
De gemeente heeft een voorstel ingediend voor de bouw van minimaal 56 woningen in Maarn op de twee locaties waar ook scholen nieuw worden gebouwd, te weten Trompplein en Breeschotenlaan. Als OPEN hebben we ervoor gepleit om een groter aandeel sociale huur en ook betaalbare huur te realiseren. Vooral ook omdat het percentage sociale huur in Maarn 17% en in Maarsbergen slechts 7% is! En dat terwijl volgens landelijk beleid minimaal 30% van alle woningen sociale huur zou moeten zijn. Helaas waren de andere partijen hier geen voorstander van.
Wel hebben we een motie aangenomen gekregen, waarbij we het College verzochten de woningcorporaties vanaf het begin te betrekken bij de ontwikkeling van de sociale woningen, omdat dat de kans vergroot dat de woningcorporaties ook die woningen in eigendom krijgen. Dat is voor de kwaliteit van de huizen en de continuïteit van de sociale huur beter.
Meer weten? Neem contact op met Clemens Festen

Kadernota
In de kadernota stellen we de (financiële) kaders vast voor 2025, die we later in de begroting in detail zullen terugzien, in november.

Mobiliteit
In de kadernota was geen geld opgenomen voor mobiliteit, omdat pas later dit jaar het nieuwe mobiliteitsplan wordt vastgesteld. Komend jaar zal het bijbehorende uitvoeringsplan worden vastgesteld. Voor 2024 hadden we in afwachting van het nieuwe mobiliteitsplan al extra geld toegevoegd aan de begroting. Daarom hebben we voorgesteld dat ook voor 2025 te doen, om er zo voor te zorgen dat de inzet die dit jaar in gang is gezet, niet stilvalt in aanloop naar het vaststellen van de uitvoeringsagenda.
Daarnaast werd in de kadernota aangekondigd om de reconstructie van de Dorpsstraat in Doorn uit te stellen van 2024 naar 2027. Positief daaraan is dat de reconstructie goed voorbereid kan worden. Bijvoorbeeld om de Dorpsstraat zo te ontwerpen dat de barriere die zij nu vormt voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Doorn te verhelpen. Nadeel is wel dat de huidige onveilige situatie drie jaar langer zou blijven voortduren. Op initiatief van OPEN is een raadsbrede motie aangenomen om uiterlijk in 2025 de snelheid op die stukken waar geen vrijliggend fietspad ligt te verlagen naar 30km/u.

OZB
De OZB is en blijft een veelbesproken onderwerp in de raad, met name geagendeerd door een nipte meerderheid fracties die niet willen dat de OZB stijgt. Zij doen regelmatig voorstellen om huizenbezitters, die OZB afdragen, tegemoet te komen. Onze fractie is hier consequent in: zet liever in op goede minimaregelingen, goede voorzieningen en andere noodzakelijke investeringen voor een duurzame gemeente, dan cadeautjes voor huizenbezitters. Huizenbezitters profiteren, zij het niet direct, al jaren van de stijgende woningprijzen. Twee tientjes per jaar meer of minder, gaat voor hen nauwelijks tot geen verschil maken. Daarom hebben wij tegen dit voorstel gestemd. Helaas was er een meerderheid voor.
Meer weten? Neem contact op met Karel de Wit.

Verslag van Marijn Bouwmeester