Oordeel Mobiliteitsplan OPEN
Zoals uitgesproken tijdens de oordeelsvormende vergadering op 20 januari 2025
Op 30 januari vond de besluitvorming plaats.

Voorzitter,

Ik heb het eerder gezegd, maar zeg het graag nogmaals. Complimenten aan de wethouder en de mobiliteitsmedewerkers, voor het plan dat hier voorligt. De uitgangspunten van leefbaarheid en duurzaamheid zijn wat OPEN betreft goed en heel welkom, en ook de ambities staan. Zoals de duurzaamheidsraad terecht opmerkte ontbreekt het in dit stuk aan concrete maatregelen. Die moeten terugkomen in de uitvoeringsagenda die de komende maanden uitgewerkt gaat worden.

En de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat veel afhangt van deze uitvoeringsagenda.Deze visie vraagt om een ambitieuze uitvoeringsagenda.

Dit mobiliteitsplan heeft veel in zich om om dingen anders aan te vliegen. Neem het STOMP-principe. Door bij inrichting eerst van de voetgangers (Stappers) en fietsers (Trappers) uit te gaan, ontstaan leefbaardere en toegankelijkere dorpen en wijken.

Het is ook door anderen opgemerkt, ook in eerdere mobiliteitsstukken stonden ambitieuze ambities, bijvoorbeeld voor de fiets, maar daar te weinig van terecht gekomen.

Dat mogen we ons niet nog een keer laten gebeuren.

Het mobiliteitsplan noopt ook inhoudelijk tot een echt andere aanpak dan tot dusverre. Zo moet wat OPEN betreft met voorrang gekeken gaan worden naar dorpscentra en wijken met een basisschool. Doel zou wat OPEN moeten zijn dat een 8-jarig kind in principe zelfstandig van en naar school, sport of de winkel moet kunnen reizen. Daarvoor zijn rechtvaardige straten nodig. Wat zoveel wil zeggen dat de openbare ruimte ter beschikking komt van de héle gemeenschap; jong, oud; rijk, arm; mobiel, minder mobiel; etc.

Wat OPEN betreft zijn er geen taboes om dit te bereiken. Te denken valt aan fiets- en wandelstraten, betaald parkeren op drukke plekken, of parkeervergunningen in buurten met (dreigende) parkeeroverlast, eenrichtingsverkeer, of een knip in straten door het plaatsen van een paaltje (een betere term zou hechten zijn, want dat is wat het voor een buurt kan betekenen).

Kortom alles valt en staat bij een ambitieuze uitvoeringsagenda. Wat OPEN betreft krijgen daarbij de volgende punten uit het mobiliteitsplan prioriteit:

A1 We hanteren het principe ’30 tenzij’ voor de wegen binnen de bebouwde kom en waar haalbaar binnen buurtschappen. Dat vereist een herziening van de huidige wegcategorisering en een introductie van de categorie GOW304 voor de ontsluitende wegen met ook een sterke verblijfsfunctie.

Met daaraan toegevoegd: PLEKKEN ZONDER VRIJLIGGEND FIETSPAD WORDEN VERSNELD VERLAAGD NAAR EEN 30KM/U REGIME. DAARMEE ZORGEN WE VOOR UNIFORMITEIT BINNEN DE GEMEENTE EN DIRECTE VERBETERING VAN DE VEILIGHEID.

A7 In samenwerking met de scholen EN SPORTCLUBS kijken we naar de inrichting van schoolzones EN SPORTLOKATIEZONES. Als de huidige inrichting verbeterd kan worden, wordt dit met prioriteit opgepakt. Ook willen we het halen en brengen te voet en fiets zoveel mogelijk stimuleren en het gebruik van de auto ontmoedigen. Mits er scholen zijn die mee willen werken, wordt er ondersteund bij een schoolstraten pilot (afsluiting van de straat voor gemotoriseerd verkeer).

B2 We hanteren in de dorpscentra en bij voorzieningen (zoals scholen, locaties met een zorgfunctie, winkels en sportfaciliteiten) het STOMP- principe. De voetganger staat op plek één en dat betekent dat we in ieder geval zorgen voor trottoirs en veilige oversteekvoorzieningen op en rond deze locaties.

C6 Kleine infrastructurele aanpassingen zoals het weghalen van obstakels, vergevingsgezinde randen (in het kader van verkeersveiligheid) of onderhoudsmaatregelen op het fietspad voeren we met prioriteit uit.

OPEN wenst wethouder en medewerkers veel wijsheid en ambitie toe, bij het opstellen van de definitieve mobiliteitsplan en de bijbehorende uitvoeringsagenda. Op naar een leefbaardere, veiligere en prettigere Utrechtse Heuvelrug.

Woordvoerder op dit onderwerp is Koos de Bruijn